Tools

Primair onderwijs

Kidstool

Als leerkracht heb je natuurlijk je leerlingen telkens in beeld. Maar soms, en in deze tijd helaas steeds vaker, is het lastig te achterhalen waarom een kind niet goed in zijn of haar vel zit. Het is voor een kind namelijk moeilijk om dit bespreekbaar te maken. Daarom is het goed om over de gemoedstoestand van je leerlingen te blijven praten. Maar hoe voer je een gesprek op vanzelfsprekende en gestructureerde wijze hierover?

 

Kinderen hebben niet altijd ‘zin’ om over zichzelf te praten, maar geven tegelijkertijd signalen af die de behoefte aan oprechte interesse laten zien. Speciaal voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar heeft Intraverte Academie de Kidstool ontwikkeld. Hiermee kunnen zij zelf in amper tien minuten in beeld brengen hoe het is gesteld met hun leven en welbevinden. Kinderen tussen de 4 en 7 jaar kunnen de Kidstool samen met een begeleider invullen.

 

Vanuit de positieve psychologie is er onderzoek gedaan naar de factoren van welbevinden. Welbevinden is de basis om te leren en floreren en bestaat uit een aantal dimensies. Deze dimensies vormen de basis van de Kidstool. Voor leerlingen op de basisschool zijn dat zeven thema’s: mijn lichaam, mijn gevoelens en gedachten, nu en later, thuis, meedoen, zelfredzaamheid en mijn schoolwerk.

Voortgezet onderwijs

EigenWeb

Hoe gaat het met je? Een vraag die tijdens én na de lockdown steeds belangrijker is geworden om aan je leerlingen te stellen. Daarom is het goed om over de gemoedstoestand van je leerlingen te blijven praten. Maar hoe voer je een gesprek hierover op vanzelfsprekende en gestructureerde wijze hierover?

 

Leerlingen hebben niet altijd ‘zin’ om over zichzelf te praten, maar geven tegelijkertijd signalen af die de behoefte aan oprechte interesse laten zien. Speciaal voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar heeft Intraverte Academie het EigenWeb ontwikkeld. Hiermee kunnen zij zelf in amper tien minuten in beeld brengen hoe het is gesteld met hun leven en welbevinden.

 

Vanuit de positieve psychologie is er onderzoek gedaan naar de factoren van welbevinden. Welbevinden is de basis om te leren en floreren en bestaat uit een aantal dimensies. Deze dimensies vormen de basis van het EigenWeb. Voor leerlingen op de middelbare school zijn dat zeven thema’s: eigen lichaam, eigen gedachten en gevoel, nu en later, thuis, meedoen, zelfredzaamheid en school.