Hoe pesten voor een onveilige sfeer in de klas zorgt
-
Een onveilige sfeer is een vruchtbare bodem voor pesten. Vanuit een neuropsychologisch perspectief gezien, kunnen we pesten bekijken als een overlevingsstrategie. Maar wat doet deze overlevingsstrategie voor de kinderen in de klas? Op woensdag 19 april 2023 organiseert de Intraverte Academie het Webinar ‘Pesten in de klas en de gevolgen daarvan’. In het Webinar zoomen we, tijdens de landelijke dag tegen het pesten, in op het belang van een veilig klimaat in de klas. Ben je erbij?
Ieder mens is afhankelijk van de omgeving waarin het zich bevindt. Vanuit ons oerinstinct weten we allemaal dat bij een groep horen veiligheid biedt. Zonder de veiligheid en de steun van een groep sta je er alleen voor. Dat is kwetsbaar. Om de plek in de groep te verstevigen, hebben we verschillende mechanismen ontwikkeld. Zo helpen we elkaar graag. Dit geeft een goed gevoel en de kans dat de ander jou ook helpt als je dat nodig hebt. Zo bouw je samen mee aan veiligheid.
Een andere manier om je eigen positie te versterken, is de positie van een ander te verzwakken. Dit gebeurt bijvoorbeeld door te strijden, te beschuldigen, te roddelen, uit te lachen en te pesten. Het zijn niet de mooiste kanten van de mens. Het is een automatisme dat in angst en onzekerheid gemakkelijk ons denken overneemt, want in een situatie van angst en onzekerheid zijn overlevingsmechanismen sterk. Een bewust besluit nemen om het anders aan te pakken en bijvoorbeeld niet mee te doen aan pesten, kost dan (te veel) inspanning.
Een veilig klimaat
Vergissen is menselijk. Ieder moment kun je opnieuw kiezen welk gedrag je wel en welk gedrag je niet wil inzetten. Pesten hoeft niet! Als je met elkaar aan een veilig klimaat bouwt, zal pesten steeds minder bodem hebben. Als je besluit om met elkaar te zorgen voor een prettig klimaat waarin iedereen zich veilig voelt en zichzelf kan zijn, dan kun je elkaar hierbij steunen.
Klas en klimaat
Is jouw klas al wat langer uit balans en heeft de groep net wat meer aandacht nodig? Dan is ‘Klas en klimaat’ hét programma waarbij je werkt aan het herstellen van de balans en het creëren van een goed klimaat in de klas. Het programma gaat o.a. over het maken van bepaalde keuzes en het effect van deze keuzes. Hoe reageert de groep er bijvoorbeeld op?